Actul de identitate cu care cetăţeanul român face dovada identităţii, a cetăţeniei şi a adresei de domiciliu.
Cartea de identitate se eliberează de serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă a persoanei fizice, iar pentru soluţionarea unor cazuri deosebite de serviciile publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor ori Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.
Cartea de identitate se eliberează în următoarele situații:
1. la împlinirea vârstei de 14 ani
2. eliberarea primei cărţi de identitate după împlinirea vârstei de 18 ani
3. la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
4. dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, data ori locul naşterii, iar în cazul titularului unei cărţi electronice de identitate, şi prenumele părinţilor;
5. în cazul schimbării domiciliului;
6. în cazul schimbării denumirii sau rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;
7. în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
8. în cazul deteriorării actului de identitate;
9. în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
10. când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
11. în cazul schimbării sexului;
12. în cazul anulării;
13. pentru preschimbarea, la cerere, a actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile;
14. la dobândirea cetățeniei române;
15. la schimbarea domiciliului din străinătate în România.
1. Cetăţeanul se prezintă la ghişeul de lucru cu publicul unde depune cererea şi documentele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate. Documentele sunt prezentate în copie xerox şi original, iar după ce sunt verificate de funcţionarul de evidenţă actele în original se restituie titularului
2 Verificarea cererii şi documentelor
3 Preluarea imaginii
4. Analiza cererii şi documentelor
5. Procesarea cererii
6. Emiterea cărţii de identitate
7. Înmânarea cărţii de identitate
Cetăţenii români cu domiciliul în România care locuiesc temporar în străinătate pot depune cererea, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice sau oficiul consular al României din ţara respectivă.
Eliberarea primului act de identitate nu se poate realiza pe bază de procură specială. În aceste situaţii minorul depune cererea şi documentele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate la misiunile diplomatice sau oficiul consular al României din ţara respectivă, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament.
Începând cu 2 August 2021, a fost demarat proiectul pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate la nivelul municipiului Cluj-Napoca, iar cererile pot fi depuse, opțional, doar de către cetățeniii care domiciliază pe raza municipiului Cluj-Napoca. Cererea pentru obținerea cărții electronice de identitate se realizează în baza unei programări prealabile care se efectuează pe site-ul primăriei municipiului Cluj-Napoca.
Link detalii suplimentare: |
http://depabd.mai.gov.ro/documente_necesare.html |
Valoare | Descriere | Plată online | Platformă plată online | Act normativ |
---|---|---|---|---|
7,00 RON | contravaloare carte de identitate | Da | Fiecare primărie stabilește modalitatea de încasare a contravalorii (prin POS, online sau numerar) | Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 295/2021, prin care au fost aprobate Normele Metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor legale privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, precum și pentru stabilirea formei și conținutul actelor de identitate, ale dovezii de reședință și ale cărții de imobil |
Încă nu au fost adăugate taxele pentru acest serviciu public.
Nu se gestionează (primesc/transmit) documente în format electronic în cadrul acestui serviciu public.
Nu sunt implicate alte instituții în furnizarea acestui serviciu public.
Timp mediu de livrare | Timp maxim de livrare | Descriere |
---|---|---|
5 Zile calendaristice | 30 Zile calendaristice | Activităţi prentru eliberarea cărţii de identitate (Anexa nr. 2 din H.G. nr. 295/2021) |